Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Afficionado »

Aangezien ik mij nog steeds als een groentje zie op gebied van het pijp roken zou ik graag even volgende vraag willen stellen naar de meer ervaren pijprokers hier.

Ik ben van plan om voor de Heinrichs Dark Strong tabak een speciale pijp te reserveren en dacht aan een Peterson Limerick 150 die ik hier in de pijpenkast heb liggen.
Is dit een geschikte pijp voor die tabak of hebben jullie andere/betere voorstellen. Het zou wel een Peterson pijp moeten worden.

Graag jullie reacties en opmerkingen.


Afbeelding
Happy smoking

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Arno »

Ah, ik wilde juist zeggen: vooral geen Peterson :wink: Geen idee of het een goede pijp is voor PHDS, 1 manier om erachter te komen :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Paasei »

Inderdaad... smaakt de tabak goed, dan is het een goede pijp.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Afficionado »

Het gaat er me meer om of de kop niet te groot of te klein is voor de tabak die ik erin wil gaan roken.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Arno »

Afficionado schreef:Het gaat er me meer om of de kop niet te groot of te klein is voor de tabak die ik erin wil gaan roken.
Het is een flake dus ik denk niet dat je een grote kop wil, tenzij je er van houdt een paar uur achter elkaar te roken natuurlijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Afficionado »

Ik heb inderdaad nog even staan twijfelen om een Peterson Watson te nemen maar die ketel leek me inderdaad te groot om die tabak uit te gaan roken.

Nu rook ik wel de hele dag, dwz van 's morgens 07.00 tot 's avonds een uur of 22.00-23.00, maar een beetje afwisseling tijdens de dag wil ik wel hebben.
Happy smoking

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door The Fonz »

Hoe begrijpelijk ook, is het ergens toch een lastige vraag.

Flake tabak is per saldo een meer of minder (zeer) gecomprimeerde tabak. De flakes van de verschillende merken en soorten verschillen vaak sterk van elkaar maar over het algemeen zou je kunnen stellen dat één (plakje) flake van die verpakkingen waarin er keurig een of twee stapeltjes flakes op elkaar liggen, vaak al meer dan genoeg is voor een pijpenkop (een en ander uiteraard dan weer afhankelijk van de grootte daarvan).
De "truc" van flake is in feite dat, juist doordat de tabak zo gecomprimeerd is, je er in principe heel lang over doet voordat hij op is. Verder is hij wat makkelijker te bewaren omdat hij relatief weinig plaats inneemt maar ook omdat hij veel minder snel uitdroogt bij een aangebroken verpakking. De smaak is doorgaans wat meer geconcentreerd en hij gloeit veel trager dan bijvoorbeeld een losse "krultabak" zoals bijvoorbeeld baai. Flake tabak moet je in het algemeen dus nog eens extra rustig roken in vergelijking met de meeste andere tabakken.
Ook dien je er rekening mee te houden dat deze tabak door de soort van snit behoorlijk gaat uitzetten door de hitte tijdens het roken. Omdat er voldoende lucht langs en door de tabak moet kunnen blijven stromen, moet je deze tabak al helemaal niet te vast in je pijpenkop stoppen. Per saldo betekent dat, dat je aan een kleine pijpenkop, "losjes" gevuld met flake tabak, al gauw genoeg hebt om er bijvoorbeeld richting een uurtje of langer mee onderweg te zijn, tot wel anderhalf uur of nog langer.
Wat ook wel gedaan wordt, is dat zo'n flake geheel of gedeeltelijk wat uit elkaar wordt gehaald ("ready rubbed"): de tabak krijgt dan een heel grove snit en aanblik en uiteraard is hij dan wat minder compact. Meestal wordt echter flake gerookt, juist vanwege de specifieke eigenschappen en wordt hij dus niet of nauwelijks uit elkaar gehaald, hooguit om bovenop de pijpenvulling een beetje "losse" tabak te doen om zo het aansteken en het daaropvolgende gloeiproces wat te vergemakkelijken.
In principe is dus een wat kleinere pijpenkop voldoende en prima om flake uit te roken.

Het hangt allemaal echter ook nog af van welke soort flake je dan uiteindelijk rookt en hoe je zelf rookt. Er zijn bijvoorbeeld flakes die behoorlijk vochtig zijn en wat moeilijker op gang zijn te krijgen maar er zijn er ook die heel makkelijk zijn aan te steken en ook door minder ervaren pijprokers in principe probleemloos zijn te roken.
Zo had ik onlangs bijvoorbeeld de ervaring dat ik gedurende een hele rooksessie problemen had om Lancer's Slices aan de gang te houden in een enigszins kleine corncob ("Legend" model). Deed ik iets verkeerds of was de tabak toch nog iets te vochtig? Geen idee en gewoon nog eens proberen...
De Navy Flake van Mac Baren echter, om maar weer eens even iets anders te noemen, ervaar ik als probleemloos gloeiend, evenals bijvoorbeeld de Troost Slices en mij is gebleken dat ik daar niet de enige in ben.
Dan zijn er natuurlijk nog de tabakken die je, opgerold of niet, als heel lange flakes in de verpakking krijgt. Tja, dan zul je toch echt moeten inschatten hoeveel ervan je in een pijp stopt en daarbij moet je dus zorgen dat de tabak gedurende het roken, de kans krijgt om behoorlijk uit te zetten zonder dat je pijp helemaal "verstopt" raakt en hij niet meer goed aan de gang is te houden. Daarbij is het raadzaam om ook te letten op de vochtigheidsgraad van de flake. Geloof het of niet maar er zijn er echt die welhaast kletsnat uit de verpakking komen en dan meestal toch echt even wat moeten drogen.
Dat is volgens mij bij de Dark Strong van Peter Heinrichs niet het geval, hoewel ik de tabak zelf nog niet gerookt heb (maar wel gezien).
Uiteindelijk blijft het, zoals Arno en Jan al opmerkten, vooral een kwestie van uitproberen. Als vuistregel zou je echter kunnen aanhouden dat van je pijpencollectie, die pijpen met een wat kleinere ketelinhoud, in principe prima geschikt zouden moeten zijn om er flakes mee te roken, bijvoorbeeld de Dark Strong van PH die je noemt.
Maar uiteraard geldt: rook waar je van geniet en geniet van wat je rookt! Ik bedoel: er bestaan hier geen "vaste" voorschriften of regels voor, alleen al niet omdat het allemaal heel individueel bepaald is. Er zullen best wel flake rokers zijn die hun geliefde flakes in een wat grotere pijp roken en dat prima vinden. En waarom ook niet? "Nodig" is het dus echter niet omdat, zoals gezegd, flakes vanwege hun aard al gecomprimeerd en geconcentreerd zijn. Daarom zijn trouwens die blikjes natuurlijk ook vaak zo klein en dus eigenlijk ook wel handig...

Hopelijk heb je hier iets aan...

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Kees Flake »

Volgens mij is dit pijpje zeer geschikt voor flake en toch zeker Peter Heinrichs dark flake is een makkelijke flake en is in alle vormen te bewerken.
Je kunt hem vouwen ook al zijn dit kleine stukjes je kunt hem uit elkaar rollen en je kunt hem helemaal uit elkaar halen.
Wat belangrijk is dat je de juiste methode vind die voor jouw en de pijp het lekkerst rookt dus gewoon proberen is de oplossing.
Dit geld ook voor het drogen van de flake de een stopt hem gelijkt uit het blik in de pijp en de ander laat hem eerst drogen.(dus gewoon proberen)
Heb je nog weinig flake gerookt dan is deze flake een goede of je neemt Janneman flake ,orlik,capstan of PH golden slices.
Ik rook flake erg rustig zo net tegen het uitgaan van de pijp aan net aan de gang houden vind ik het lekkerst en als het te warm wordt leg ik pijp weg en steek hem kwartiertje later weer aan.
Waar ik dit pijpje voor zou gebruiken is Old Gowrie een ready rubbed flake die erg lekker is en makkelijk brand.
Veel succes met je zoektocht door flakeland er is nog een lange weg te gaan.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Heinrichs Dark Strong - Peterson pijp

Bericht door Chris »

Mooi voorbeeld weer van de schat aan info dat het forum bevat. Deze avond rees de vraag bij mij waar men normaliter MB navy flake in/uit rookt, en dan vooral grootte/maat van de kop. Vanavond probeer ik nl. een pijp met iets ruimere kop en dan 1 flake, in plaats van de 'gebruikelijke' pijp met kleine kop (smaller en wat hoger; zo'n Vauen). Het antwoord staat alhier. Waarvoor dank! Mijn conclusie na het oproken van de flake: ruimere kop gaat prima alleen moest ik wel wat meer bijvuren. En tegen het einde een beetje fiedelen met de overgebleven tabak in de kop mbv de tamper om het alsnog aan te krijgen om verder te kunnen genieten :wink:

On topic: PH Dark strong lekkere tabak! En mooi Petersonpijpje hoor! :lol:

Plaats reactie