Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Meerschuimen pijp

Bericht door dr. Watson »

Laatst heb ik een meerschuimen pijp gekocht waar ik best wel blij mee ben.......maar......er schijnt een verschil te zijn in pijpen die gemaakt zijn van meerschuim of van blokmeerschuim. Gewoon meerschuim is geperst meerschuim en blokmeerschuim is gemaakt uit een blok meerschuim.
Met name de blokmeerschuimen pijpen schijnen de perfecte droogrokers te zijn. Mijn pijp is waarschijnlijk gewoon meerschuim en volgens mij ook geen perfecte droogroker. Weet iemand hoe je kunt zien of je te maken hebt met een pijp van meerschuim of blokmeerschuim?
Is mijn meerschuimen pijp in feite niet beter in functionaliteit dan een stenen pijp? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Watson

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Meerschuimen pijp

Bericht door Rob »

dr. Watson schreef:Laatst heb ik een meerschuimen pijp gekocht waar ik best wel blij mee ben.......maar......er schijnt een verschil te zijn in pijpen die gemaakt zijn van meerschuim of van blokmeerschuim. Gewoon meerschuim is geperst meerschuim en blokmeerschuim is gemaakt uit een blok meerschuim.
Met name de blokmeerschuimen pijpen schijnen de perfecte droogrokers te zijn. Mijn pijp is waarschijnlijk gewoon meerschuim en volgens mij ook geen perfecte droogroker. Weet iemand hoe je kunt zien of je te maken hebt met een pijp van meerschuim of blokmeerschuim?
Is mijn meerschuimen pijp in feite niet beter in functionaliteit dan een stenen pijp? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Watson
Dear Watson,
het is voor het eerst dat ik over dat verschil hoor/lees. Ik heb geen idee wat ik zelf voor pijp heb: blok- of gewone Meerschuim. In ieder geval: ik denk dat meerschuim beter is dan steen. Op zeker schijn je meerschuim pijpen meerdere keren per dag te kunnen roken omdat ze zo poreus zijn. Die stenen pijpen zijn totaal niet poreus, maar wel erg makkelijk schoon te maken, waardoor je die ook meerdere keren per dag kan roken. Het grootste voordeel van meerschuim vind ik bovendien dat het veel lichter is en dus makkelijker tussen de tanden te klemmen (ook al doe ik dat niet veel). Maar ja, die Zenith pijpen die ik denk laten me zo mooi met weemoed terugdenken aan die Gouden Eeuw waarin we kleipijpen rookten, en ik bedenk dan dat die Zenith de Allerlaatste Uitontwikkelde maar toch In De Traditie Staande Oerhollandse Pijp is. :D
Rob
PS: hoe zit het met corn cob? Kan je die ook meerdere keren per dag roken?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Meerschuim is echt een probleem... Wie kun je vertrouwen? Het probleem is dat niet of nauwelijks te zien is wat blokmeerschuim is, en wat geperst meerschuim. Blokmeerschuim is lichter van kleur (maar meerschuim heeft van nature allerlei verschillende tinten wit) en het is lichter dan persmeerschuim (maar meerschuim is een natuurproduct dat niet altijd precies even zwaar is).

Van Peterson heb ik ooit een meerschuimen pijp gekocht, waarbij op het papiertje dat erbij zat al werd uitgelegd wat hier anders aan was: vrijwel alle goede meerschuim komt uit Turkije, dit was Tanzaniaans meerschuim; altijd donkerder en niet zo mooi egaal wit als Turks meerschuim, en ook zwaarder en minder absorberend. En dat klopt, de pijp is niet echt de droogroker waar ik op gehoopt had (maar ook niet slechter dan bijvoorbeeld een bruyere pijp). Goed, maar niet geweldig.

Twee pijpen die ik gekocht heb zijn in elk geval persmeerschuim. Ze zijn te roken, maar ze smaken niet echt geweldig en roken behoorlijk vochtig. Beide zijn 'pruttelaars'. En ze zijn zwaar, maar dat kan ook aan de afmetingen liggen (een is zo'n mooie uitgesneden kop, de ander is vrij fors). Ik heb ze gekocht omdat me verteld werd dat het echt meerschuim was, en ik heb beide vrij veel gerookt, maar uiteindelijk zijn ze toch in ongebruik geraakt. Gewoon als puntje bij paaltje komt slechter dan de meeste andere pijpen die ik heb.

In feite is mij het verschil pas duidelijk geworden toen ik, gewoon in goed vertrouwen, besloot om Meerschuim nog één keer een kans te geven. En ineens was het verschil wel duidelijk. Op de pijp zelf staat niets, in het foudraal zit een sticker met 'Hand made in Turkey en Büyücopur. De dame (zeer deskundig ook al zou je dat van haar niet verwachten, het gata over Heinrichs in Bergheim, Duitsland) die hem verkocht zei dat dit zo goed was als de 3 keer zo dure Strambachs die ze ook hadden.

Het spul weegt merkbaar minder (alleen de kop: 19,7 gram, een iets kleinere Bruyere kop weegt 24,7 gram). En de pijp rookt inderdaad droog, al moet je hier geen wonderen van verwachten; na afloop is er wel degelijk een vochtige plek onderin, en het zou niet bij me opkomen om de pijp meerdere keren op een dag te roken. Dit overigens ook om andere redenen: meerschuim is heel erg kwetsbaar, te warm, en knap! Rustig roken, rustig afkoelen. Zo zou ik hem ook nooit buiten roken, uit angst voor te warm worden. Meerschuim is een tere minnares... Het is zelfs handen wassen geblazen voor ik de pijp oppak, want vuile vingers worden snel een onderdeel van de pijp.
En het verkleuren gaat langzaam, ik heb de pijp nu een jaar of 8, en ongeveer 200 keer gerookt schat ik. Hij begint nu roodbruin te kleuren. Onderaan het hardst, en boven op de kop ook wat zwart. Iets wat ik me niet gerealiseerd had; de pijp kleurt het snelst wara hij het warmst wordt, en een pijp word niet overal even warm...

Bij stenen pijpen is er een groot verschil tussen de poreuze variant (niet glad, als je hem nat maakt zie je het vocht er echt intrekken- en porcelein of geglazuurd aardewerk (water trekt er totaal niet in).

Op de dubbelwandige pijpen na is porcelein bijna onrookbaar. De dubbelwandige pijpen zoals de Zenith pijpen hebben een binnenkant die niet geglazuurd is, en een buitenkant die wel geglazuurd is. Het vocht kan hier snel en gemakkelijk naar de holle tussenruimte verwijnen, waradoor de tabak goed blijft branden.
Porcelein was ooit wel populair als pijpenkop materiaal, maar dat was in een tijd waarin pijpenstelen ook een meter of langer waren... En dan nog vergt het enige volharding om ze te roken.

De poreuze kleinpijpen zoals de gouwenaar zijn eigenlijk heel goed te roken, al is het vervoer wel een probleem. Helaas worden ze tegenwoordig vaak van gietklei gemaakt, en die heeft een bijsmaak die mij niet bevalt. Voeger heb ik mijn kleipijpen veel gerookt, maar langzaam raakt zo'n pijp dichtgeslibt, en dan kun je hem laten uitbranden (ik vrees dat de laatste pijpenbranden al weer zo'n 150 geleden overleden is) of je gooit ze weg (of hangt ze zoals ik als dank voor bewezen diensten op een plaatsje naast het pijpenrek).

Een corncob, zeker als je baai rookt, laat zich inderdaad meedere keren per dag roken, als hij tussendoor maar goed kan afkoelen.

Vriendelijke groet, Janneman

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Om het ambachtelijk snijwerk in Turkije te houden, mag blokmeerschuim als grondstof niet meer uitgevoerd worden. Voor de resten en afvallen is er geen verbod. Het kan contradictorisch lijken, maar blokmeerschuim is gemakkelijker, lees goedkoper te bewerken dan geperst meerschuim. Blokmeerschuim wordt nat bewerkt; het komt neer op steken en schrapen in zacht materiaal. Geperst meerschuim is droog; hier is het gevaar op schilferen groter, waardoor handwerk niet lonend is. De aangewezen manier is dus vormen tijdens het persen.
De natuurlijke poriën zijn verdwenen, en je krijgt dus een product dat er weliswaar uitziet als meerschuim, maar qua kwaliteit inferieur is.
Hoe zie je het verschil ? Wie zal het zeggen ?
De densiteit van blokmeerschuim is lager, maar hoe kan je niet-destructief vergelijken ?
Het absorbtievermogen van blokmeerschuim is hoger, - 25 à 30% van de eigen massa - maar zie je jezelf al met een emmer water en een weegschaal in een winkel staan, pijpen dopend .... ?
Souvenirpijpen met eenvoudig te lossen of volkomen symmetrische vormen zijn steeds verdacht.
Kleurige certificaten van echtheid zijn zo mogelijk nóg verdachter ....
Vertrouwen, geloof in de medemens, en hopen dat jouw favoriete winkelier ook niet bedrogen is ...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik heb de Sherlock Holmes pijp besteld bij http://www.meerschaumstore.com/

Is momenteel in de maak, ben dus benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Ik heb er op zich wel vertrouwen in.

Edit: Ziet er touwens naar uit dat ze uit een Turks blok zijn: http://www.meerschaumstore.com/meerabout.htm

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

drfretboard schreef:Ik heb de Sherlock Holmes pijp besteld bij http://www.meerschaumstore.com/

Is momenteel in de maak, ben dus benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Ik heb er op zich wel vertrouwen in.

Edit: Ziet er touwens naar uit dat ze uit een Turks blok zijn: http://www.meerschaumstore.com/meerabout.htm
Lijkt me een goede zaak als ze alleen pijpen bestaande uit blokmeerschuim verkopen, alleen onderstaande tekst snap ik niet:

Each pipe is a unique design - hand carved, so no two are exactly the same. Pipes are made of 200% solid block meerschaum and all of them are TRULY MUSEUM QUALITY. All pipes comes with a fitted case

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Wat snap je niet ? Vind je 200% wat ongeloofwaardig ? :D

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

In de bazar in Istanbul wilde een kledingverkoper mij levenslange garantie geven als ik bij hem een spijkerbroek zou kopen :D :D

drfretboard

Bericht door drfretboard »

dr. Watson schreef: Lijkt me een goede zaak als ze alleen pijpen bestaande uit blokmeerschuim verkopen, alleen onderstaande tekst snap ik niet:

Each pipe is a unique design - hand carved, so no two are exactly the same. Pipes are made of 200% solid block meerschaum and all of them are TRULY MUSEUM QUALITY. All pipes comes with a fitted case
Is dat een raadseltje? Want volgens mij komt die tekst niet voor op betreffende pagina...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

*200% individually hand carved smoking pipes (No two are ever alike)
klinkt plausibel ...
't is misschien gewoon een tikfoutje, of een stellingname.
Prachtige pijpen aan redelijke prijzen;
vooral de klassieke modellen zijn bekoorlijk; de draken lijken me iets te woest om in 't openbaar te roken :-)
Wanneer heb je ze ?
Tipje: wees heeeel voorzichtig als je de steel losdraait; 'k weet niet of dit hier het geval is, maar soms wordt de steel gewoon in de kop gezet, zonder bus. Éen verkeerde beweging en je Sherlock is naar de hemel.

S

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ik citeer het Pijpenbrevier:

Massa-meerschuim
Daar meerschuim kostbaar is, heeft men al gauw een 'bijna echt' surrogaat gevonden. Gemalen meerschuimafval met een bindmiddel verenigd en geperst. Zo onstaat het zg. massa-meerschuim. Op het eerste gezicht moeilijk van het echte te onderscheiden. Over het geheel is ze matter en zwaarder en onder het roken openbaart het zijn ware aard ook aan leken: het neemt geen gelijkmatige tint aan, maar wordt vlekkerig. Daarvan afgezien is dit onechte meerschuim niet bepaald slecht. Het is alleen niet zo goed als het echte.
Een volledig misleidende, ja schandelijke benaming voor persmeerschuim is 'Weens meerschuim'(of 'Vienna Meerschaum'). De terecht gewaardeerde Weense meerschuim pijpen worden van echt materiaal vervaardigd en aan deze pijp moet de roker denken, als hem persmeerschuim als 'Weens meerschuim' wordt aangeboden.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ik heb zelf een meerschuim pijp besteld bij onze lokale tabaks handelaar.
Een billard model en half gebogen,maar deze is wel aan de prijs.
c.a. 200 euries maar ja ik moet toch deze winkel een beetje sponseren.
`T is zo`n heerlijk ouderwets winkeltje maar ze heeft wel bijna de hele collectie peterson tabakken op voorraad.en de hele serie mac barens.
Dan hebben we het nog niet eens de andere onbekende pijptabakken,een goudmijn voor de verstokte pijp genieter.
Heerlijk zo`n zaakje,die moeten we koesteren want er verdwijnt al zoveel deze tijd.
Ik weet niet of het mag maar het is de fa lub,sorry moderator ik kon het niet laten


gr ton

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Turkse meerschuimer...

Bericht door Tati60 »

Bij deze aanwinst hoort toch wel een speciaal verhaal.
Vanmiddag was ik met mijn vrouw in Zolder tijdens een wijkfeest. Er liggen daar nogal wat Turkse cafés. Terwijl we wat rondwandelden kwamen we daar een Turkse kennis tegen. Hij werkt al jaren als tolk voor de rechtbank, vakbond, gemeentebestuur enz. voor zijn Nederlandsonkundige landgenoten (die vroeger in de kolenmijn werkten en zich nu definitief in de gemeente gevestigd hebben). We hadden elkaar al zeker vijf jaar niet meer gezien en onmiddellijk volgde een uitnodiging om in één van de cafés een Turkse thee gaan te drinken. Omdat je er mag roken, stopte ik een pijp. Bleek dat hijzelf ook pijproker (geworden) is, en van het een kwam het ander...

We vertelden van onze rondreis door Turkije, acht jaar geleden en de aankoop van de meerschuimen pijp met vrouwenhoofd die ik daar kocht en die nu stuk is want gebroken zo'n maand geleden... (zie ook mijn thread "Uit de pijpenkliniek 3" elders op dit forum). Het verhaal kreeg de nodige belangstelling, ook van enkele andere Turken, die wat informatie gaven over waar je in Turkije best een meerschuimer koopt... Plots zegt onze Turkse kennis : "Jullie wachten even, ja?" We dachten dat hij even naar het toilet moest. Een vijftal minuten later kwam hij terug. Bleek dat hij even naar huis was geweest en daar een van zijn nog ongebruikte meerschuimers was gaan halen.

Ik kreeg dus onderstaande meerschuimen pijp gewoon cadeau... Een voorstel om ze te betalen werd verontwaardigd afgewezen : "Je bent een vriend en hier te gast en gasten betalen niet..." Deze meerschuimer gaat me alleszins tot het eind van mijn dagen doen denken aan de gastvrijheid van de Turkse pijproker...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tati60 op 28 sep 2009 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Mooi verhaal en een mooien pijp voortreffelijk gewoon!=) vertel ons ook maar is hoe die rookt=)

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

wow, zo'n verhalen hoor je niet vaak meer in onze streken!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

stoffel schreef:wow, zo'n verhalen hoor je niet vaak meer in onze streken!
Dat komt ook omdat vooral het negatieve boven wordt gehaald.

Het is inderdaad een prachtig verhaal. En zo'n pijp krijgt dan een hele mooie betekenis. Ik hoop dat je hem lang mag roken en dat hij een mooie caramel kleur krijgt.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Wat een fantastische manier om een nieuwe pijp op te doen! Heel veel geluk gewenst met deze nieuwe aanwinst.

En heel voorzichtig. Ik heb op dit forum al enkele meerschuim-ongelukken gezien. Behandel meerrschuim alsof het dun glaswerk is, denk aan eieren of kerstballen...

groet, Janneman

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Merk je ook verschill tijdens het roken?ik bedoel dus proef en voel je het verschill tussen meerschuim en hout?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Fantastisch verhaal

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Prachtig verhaal en wat een mooie pijp,ben wel een pietsie jaloers op je met zulke vrienden.
Mag hopen dat je er jaren plezier van hebt zeker met zo`n verhaal er achter

gr ton

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Ik heb net de nieuwe meerschuimer een eerste keer gerookt. Eerst heb ik hier en elders wat goede raad verzameld en er daarna met de nodige devotie aan begonnen...
Pijp voor éénderde gestopt en opgestoken volgens de regels van de kunst. De eerste indruk was een wat zeepachtige smaak... Ik herkende mijn Davidoff Blue niet meer, maar dat verdween ongeveer halfweg. Opvallend is dat de pijp erg koel rookt. De pijpenkop ligt heel prettig in de hand (het is echt een hand vol ;-) ) en de kop wordt niet heet, wel aangenaam lauwwarm. Ik weet dat de "stilisten" gaan zeggen dat je een meerschuimen pijp niet in de hand mag houden als je een mooie egale bruingele kleur wil, maar ik heb gezien hoe mooi een gevlekte meerschuimer kan zijn. Dus dat ga ik me niet aantrekken. Liever de aangename streling dan het gejongleer met een pijp die je amper in de mond kunt houden, wegens te zwaar. Ik vond ook dat een eenderde pijplading langer meeging dan bij een andere pijp. Als de tweede en volgende inrookpijpen even goed meevallen, wordt dit een favoriet.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik zag vandaag een Afrikaanse meerschuim pijp bij de tabakshandel, een redelijk kleine billiard. Ik herkende hem pas als meerschuim toen de verkoper het zei, omdat hij al zo gekleurd was. Hij leek een beetje op deze linker qua kleur en structuur:

Afbeelding

Even later zag ik dat hij nog geen vier tientjes kostte. Is dit interessant, of waarschijnlijk inferieure kwaliteit?

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Inderdaad een mooi verhaal, iets wat je in de zogenaamde ontwikkelde landen niet meer zo vaak tegen komt.

Ik ben de gelukkige bezitter van een paar meerschuim pijpen en kan helaas meespreken van de kwetsbaarheid. Mijn favoriet is sinds een paar weken RIP, na valpartij. Gelukkig met behulp van de leverancier de kop recentelijk kunnen vervangen, maar mis het origineel nog steeds (puur tussen oren, als de nieuwe kop wederom van goede kwaliteit is).

Ze roken allemaal koel en het grote voordeel is je hoeft ze niet in te roken!javascript:emoticon(':D')

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

4 tientjes is niet veel, maar...

Mijn Peterson meerschuim (de meest linkse op de foto) vind ik ongeveer even prettig roken als een normale bruyere pijp. Zwaarder dan normaal meerschuim, misschien nog wel zwaarder dan de Bruyere peterson die er direct naast staat. Hij wil ook nog wel degelijk af en toe eens in gepruttel losbarsten, net als elke normale houten pijp van zo'n gebogen vorm. Kortom, ik rook hem geregeld, maar ik vind het eigenlijk niet echt een meerschuimen pijp.

Was de pijp die jij gezien had ook van Peterson? Ik weet dat ze ooit ook een recht model hadden. Als het een peterson is, dan vind ik die 40 euro heel beschaafd en het overdenken waard als je het gewoon een mooie pijp vindt.
Als je wil ontdekken wat de lol van meerschuim is zou ik deze niet aanraden.
Als het een onbekend merk is zou ik het denkelijk ook niet doen; meerschuim is erg moeilijk op het oog te beoordelen, dit is altijd heel erg een wkestie van vertrouwen.

Groet, Janneman

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik kon geen merknaam vinden eigenlijk, vandaar dat ik ook een beetje achterdochtig was. Als dergelijk meerschuim nagenoeg hetzelfde rookt als een bruyere dan zie ik niet in waarom ik de gok zou wagen. Ik bewaar m'n geld wel voor een mooi brok hout. Bedankt!

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Over meerschuim gesproken. Deze pijp van een mede-forumlid vind ik altijd erg mooi:

Afbeelding

Magic Dragon
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2009 16:22

Bericht door Magic Dragon »

dit vind ik ook een heel mooie pijp, de meeste meerschuimen pijpen met gesculpteerde kop vind ik niet enorm mooi, ik hou van eenvoudig.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik vind ze net iets te "motoren" achtig
het lijken wel koelvinnen aan de zijkant
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Erg mooie pijp van Bas. Zou hij echter van blokmeerschuim of persmeerschuim zijn?

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

mijn intuïtie zegt me dat dit persmeerschuim is;
ze is te regelmatig om handwerk te zijn, dus vermoedelijk een persvorm. Maar zo prachtig ... beetje jaren dertig ... en koelvinnen, waarom niet; dankzij groter oppervlak wordt de kop waarschijnlijk minder heet, en dus aangenamer in ieder opzicht.
Ze zou niet misstaan in mijn buurt ... :)

Plaats reactie