Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

derkbait schreef:Doe je toch een oproep!!! bij 3 is er 1 gratis!!!!
das 80 de man!! Nah ineens veeeeel intresanter
Als jullie nou de eerste twee bestellen, neem ik de derde wel! :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

WEll played kind sir, well played :lol: !

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Harmen schreef:WEll played kind sir, well played :lol: !
\

Muhaha! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

meerschuimen dilemma

Bericht door Massis »

Door wat te browsen op ebay en consoorten, kwam ik onderstaande 2 pijpen tegen. Beide zijn waarschijnlijk geen topmateriaal, maar het zijn beide meerschuimers.

De eerste is een nieuwe pijp, waarvan ik gelijkaardige - zo niet dezelfde - modellen op ebay heb zien aangeboden worden voor €40 : http://link.marktplaats.nl/345449510

De andere is een licht gebruikte klassieke pijp: http://link.marktplaats.nl/348399050

beide komen niet van kenners, de eerste zou me inclusief verzending een €20-tal kosten, de tweede slechts €15. Jammer genoeg heb ik geen geld (momenteel) voor beide, dus moet ik een keuze maken.

Enerzijds is nummer 2 goedkoper, anderzijds komt nr 1 wel uit Turkije (hét land van Meerschuim zover mij is verteld) en is ze nieuw.
Nummer 1 is dan weeral gebruikt wat er op wijst dat deze wel degelijk gebruikt kan worden en niet voor de sier dient :p

Wie kan mij tips geven over welke de beste deal is en met welke ik het meeste kans heb om iets rookbaars in huis te halen?

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: meerschuimen dilemma

Bericht door Tati60 »

Ik ken deze soort pijpen. Enkele jaren geleden heb ik er eentje laten snijden tijdens een reis door Turkije. Ik heb toen ca. 40 euro betaald, maar mijn exemplaar bleek nogal kwetsbaar. Toen ik er een rager doorhaalde, brak de kop af... Onherstelbaar!

Zie ook hier : http://pijprokersforum.forum2go.nl/uit- ... -t266.html

De bekendste snijder van meerschuimen pijpen in Turkije is wellicht Sadik Yanik. Een overzicht (met prijzen) van wat die man maakt, vind je hier: http://www.therightpipe.com/index.cfm/f ... _Yanik.htm

Mijn ervaring is ook dat de aansluiting tussen kop en steel vaak problemen geeft wegens onzorgvuldige boring. Stelen sluiten dan niet helemaal of gaan scheefzitten... Ik heb nog twee klassieke meerschuimers in gebruik en die hebben hetzelfde euvel. Je kunt dat met wat tuin- en keukenfantsaie wel tijdelijk verhelpen.

Maar een meerschuimer geeft wel een extra ervaring bij het roken natuurlijk!
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Hoi Massis,
Numero 2 is geen meerschuimer. Dit is een pijp van klei met grazuur, dus aardewerk. Werd vroeger ook wel door roker genoemt omdat op sommige koppen een afbeelding verscheen naarmate je de pijp rookte.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

ow, dankje voor die tip harmen.

Blijkbaar kan ik de eerste incl verzenden voor €13 op de kop tikken. Dat lijkt me het risico wel waard... Gaat ie 5 keer mee, dan is het zo...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Voor dat geld inderdaad geen al te woeste gok. Ik heb iets vergelijkbaars als die eerste (mijn allereerste meerschuim pijp) die niet heel geweldig rookt, maar die net goed genoeg was om me een idee te geven waarom meerschuim zo 'beroemd' is.
'Niet Geweldig' in de zin van 1: een iets te nauwe boring waardoor de pijp zwaar trok (zelf en beetje uitgeboord hielp), 2: een wat smalle en diepe ketel (hetgeen ik nooit erg prettig vind roken, ook in houten pijpen) en 3 erg zwaar (meerschuim is licht, maar in zo'n beeldhouwwerk gaat toch heel wat materiaal zitten).

Groet, Janneman

Wodanszoon

nieuwe pijp (meerschuimen) behandelen voor gebruik

Bericht door Wodanszoon »

hallo ik heb gisteren een nog niet gerookte meerschuimen pijp cadeau gekregen.

Ze hebben mij gezeged dat je deze best voor je hem gebruikt vult met alcohol (dagje laten staan), dan laat drogen (eerst alcohol eruit gooien, dan nog een dagje laten staan), en dan pas roken.

Kan dit kwaad voor de meerschuimenpijp of is dit een wel bewaart geheim?

zo ja kan ik dit dan best doen met wiskey of alcohol van de apotheker?

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik zou niet weten waarom dat goed zou kunnen zijn. Mijn meerschuimers heb ik in ieder geval nog nooit zo 'behandeld'. Meteen lekker wegroken is mijn ervaring!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Wodanszoon,

het lijkt me dat 'ze' dan wel de klok hebben gehoord maar de klepel niet weten hangen.
Een pijp prepareren met alcohol of sterke drank werd vroeger met bruyere pijpen gedaan. Zoals Janneman al elders schreef, was dit omdat de houtkwaliteit vroeger minder was als nu met allerlei vieze bijsmaken als gevolg. Maar dus voor houten pijpen.
Een meerschuim heeft van de eerste keer geen bijsmaak, hoeft ook niet ingerookt te worden om een kollaagje te creeeren. Door het absorberingsvermogen van meerschuim lijkt het me zelfs dat als je het zou doen, de smaak van je alcohol er nooit uit zou gaan.

Spijtig dat die kwakkels nog steeds rond gaan, met als resultaat 'ruining a perfectly good pipe'.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Luys »

Zit maar een ding op: elke pijproker die je tegenkomt verplichten zich hier te melden met het verzoek regelmatig te kijken of er nieuws is. Dan krijgen we dit soort vage 'tips' snel de wereld uit!

Toen ik het las (nog voor de reacties gelezen te hebben) kwamen er al allerlei vraagtekens in me op:
- Meerschuim is zoals ik al wist inderdaad neutraal: voegt geen smaakje toe
- Meerschuim hoeft inderdaad niet ingerookt te worden
- Meerschuim is (volgens mij?) enigszins poreus. Zo'n pijp doordrenken met alcohol lijkt me zeer onwenselijk!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

NEEE! Niet doen! :shock:

Dit is de snelste manier om een meerschuimpijp om zeep te helpen, vooral niet doen! Vocht is in elke pijp een probleem en wil je er nu net zoveel mogelijk uit houden. Meerschuim wordt ook nog eens heel zacht als het vochtig wordt, en kan zelfs spontaan uit elkaar vallen...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

janneman schreef:NEEE! Niet doen! :shock:

Dit is de snelste manier om een meerschuimpijp om zeep te helpen, vooral niet doen! Vocht is in elke pijp een probleem en wil je er nu net zoveel mogelijk uit houden. Meerschuim wordt ook nog eens heel zacht als het vochtig wordt, en kan zelfs spontaan uit elkaar vallen...

Groet, Janneman
bedoel je dan bij pers meerschuim, of ook bij massieve blokken?
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dat uit elkaar vallen geldt voor zover ik weet voor massief meerschuim. Bij het snijden van meerschuimen pijpen worden blokken in water voorgeweekt, en daarbij vallen soms blokken gewoon uit elkaar. Bij geperst meerschuim wordt lijm gebruikt, en het zou nu net wel eens kunnen dat die lijm eerder waterbestendig is dan het meerschuim zelf...

Groet, Janneman

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Het voordeel van meerschuim is dat ze prachtig verkleuren naarmate je het rookt, het nadeel is dat ze kwetsbaar zijn. Die kwetsbaarheid verdwijnt voor een gedeelte wanneer de pijp begint te verkleuren.
Een kwalitatief goede meerschuim rookt erg lekker. Ze zijn inderdaad niet goedkoop bij aanschaf.
Koop alleen als er ook zo'n beschermend doosje bijzit.

Ik weet niet of je al lang pijp rookt. Mocht dat nog relatief kort zijn, dan zou ik eerst zorgen dat je een aantal bruyere pijpen bij elkaar krijgt.
Je kan altijd later nog eens kijken.
Toch voorspel ik je dat het altijd blijft kriebelen.

Op 2 kalabassen na zitten al mijn meerschuimen in zo'n "vioolkistje". Een aantal heb ik bij Van Renssen in Delft gekocht. Ten opzichte van b.v. de Graaff in den Haag vind ik hun aanbod redelijker van prijs.
Het zijn uitsluitend normale modellen die ik heb , dus geen koppen of zo. En altijd tenminste een middelgroot model met een behoorlijk dikke wand.

O, nog 1 ding in de meeste in Nederland verkrijgbare pijpen zit er een schroefdraad in de steel en dat schroefdraad is kwetsbaar.
Er bestaan merken die een soort push-in systeem hebben, daar zou ik nu voorkeur voor hebben.

Eigenlijk door te lezen wat Janneman over dit onderwerp heeft getikt op dit Forum weet je voldoende om te beslissen of je ooit zoiets aanschaft.
Door te reageren op jouw vraag wilde ik eigenlijk alleen maar aangeven dat er meer liefhebbers van zo'n pijp zijn.

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Kopen bij meerschaum.com (vraag)

Bericht door diego »

beste,
ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet goed mijn weg te vinden
ik ben op zoek naar een meerschuim en en kwam online de site
meerschaum and tegen .heeft er iemand ervaring met deze mannen of
blijf je er beter weg. zijn dit wel de echte blok meerschuim?
diego


Moderator's Edit:
het betreft: http://www.meerschaum.com/

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

heb je een url van die site misschien ?
hartelijk welkom op dit fijne forum. misschien een idee om jezelf voor te stellen in het daarvoor bestemde topic ?
Groet,
Tom

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Bericht door diego »

hey metalhead
ik kan geen website posten
maar eens googlen naar and meerschaum pipes
diego

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

kreeg via google de website te zien AND meerschaum ....

www.meerschaum.com
alleen de site opent moeizaam

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

overigens zou ik voor een meerschuim pijp op ebay.de kijken....
veel aanbod.....

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

http://www.meerschaum.com

Onder kun je op "catalog" klikken en per serie een pagina openen.

Erg goedkoop, zeker als het echt blokmeerschuim is en geen geperst meerschuim. Heb zelf 5 stuks van Altinay, maar deze zijn 1½ tot 2 keer zo duur. Met deze site geen ervaringen.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Sinan Altinok heeft ook hele mooie goede meerschuim pijpen!

http://altinokpipe.com/
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Vandaahl schreef:Sinan Altinok heeft ook hele mooie goede meerschuim pijpen!

http://altinokpipe.com/
Ook mooi. Wel zie je veel dezelfde modellen bij verschillende meerschuimfabrikanten. Deze is dan net weer een tikkeljte duurder dan Altinay, een tientje of 2 duurder voor de bewerkte koppen, zoals de olifant en de Bacchus.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik heb er hier een vandaan en dat bevalt prima:
http://www.meerschaumstore.com/

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Afbeelding

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

niet met meershuim.com .
wel met meerschaum-pfeifen.com (stuttgart dattelweg 31)
goede prijs en snelle levering.
daar heb ik gisteren een pijp van binnen gekregen voor een kameraad.
Starter Set Bruyere/Meerschuimpijp ( ingelegt met meerschuim).
met opbergtas voor 3 pijpen , pakje raggers , filters , tabak, enzo.
mooie setje prijs met verzend (duitseland) 57€.

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Voor € 57,00 is dat echt een koopje.

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

hier is het setje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
9mm filterpijp

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Dat is inderdaad een mooi setje! Leuk idee!

Plaats reactie