Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

janneman schreef:Het zijn maiskolven die speciaal voor dit doel gekweekt worden, en als je ooit probeert er een zelf te maken kom je erachter dat zo'n pijp voor een tientje een betrekkelijk laag uurloon is...
Tja, daar ben ik zelf ook achter gekomen (zie mijn draadje over zelfgemaakte corncobs). Er zit trouwens nog een klein staartje daaraan: na de Kerst zijn we wat wezen opruimen en ik kwam die keteltjes van mais weer tegen. De maiskolfjes zijn nu echt kei- en keihard geworden! Ik zit er aan te denken om weer maiskolven te kopen (zodra ik een paar dikke zie in ieder geval, niet meer van die dunnetjes) en ze dan gewoon heel erg lang te laten drogen voordat ik er in ga boren. Volgens mij moet ik dan echt zelf een redelijke pijp kunnen maken.
janneman schreef:Ik vraag me af of er naast de Missouri Meeerschaum soms ook echt veel slechtere pijpen in omloop zijn. Op de onderkant van mijn corncobs zit een klein rond stickertje, geel en bruin, waar Missouri Meerschaum opstaat. Ik heb nooit anderen gezien, maar ik les af en toe zo'n negatieve verhalen dat ik me afvraag of er soms ook nog inferieure corncobs rondwaren. Wie had dat gedacht!
Ik heb eens even gekeken onder de pijp die ik als 'minder goed' ervaar. Er staat: "Buescher's Missouri Pipes U.S.A. Washington, MO."
Wel uit Washington Missouri, maar niet echt Missouri Meerschaum dus. Op de site van Missouri Meerschaum zie ik ook nergens de naam Buescher. Ik vermoed dus dat dit inderdaad gewoon een net wat mindere fabrikant en dito pijp is.
Laatst gewijzigd door Rob op 05 feb 2010 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Voor belangstellende: op bladzijde 2 van dit draadje Rob's verslag...
http://pijprokersforum.forum2go.nl/post ... ight=#5059
Ik vond het wel leerzaam...

Groet, Janneman

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

Ze zijn nog niet binnen, volgens Missouri Meerschaum kan het een poosje duren zeker als de douane zich ermee bemoeit. Je zou toch zomaar uitgeholde maiskolven met steeltjes importeren!

Ze kunnen elk moment komen, ik maak er inderdaad wel foto's van en jullie krijgen gebruikerservaringen. Voor die grijpstuiver zou elke pijproker een kistje corncobs moeten hebben om tabak te proberen of gewoon omdat ze zo fijn roken. Mijn huidige lijkt inmiddels door te gaan branden.

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

Ze zijn vandaag binnengekomen, dat heeft dus twee maanden geduurd. Ik heb er pas één van de 22 gerookt. Dat het zo lang duurt komt omdat de douane invoerrechten heft. Daar kan Missouri Meerschaum dus niets aan doen.

De totale kosten voor 22 pijpen was ongeveer 100 euro, dus krap 5 euro per pijp. Daar krijg je nog geen pakje shag voor tegenwoordig. Het betekent ook dat 22 pijpen minder kost dan een normale kwaliteitspijp.

Wanneer ik er meer van gerookt heb zal ik een paar follow-ups hier posten. De eerste indruk van de pijpen is goed. De kop is bij de meeste vrij klein, dat is bij de meeste corncobs. Ze meesten zijn aan de buitenkant gewaxt. Ze zijn ook heel licht en goed in de mond te houden tijdens werkzaamheden waarbij je twee handen nodig hebt. Let even op de prijzen die ik opgeef: dat is ex BTW en je krijgt hier dus nog een nabetaling die je moet neerleggen voor je het pakje in ontvangst kan nemen.

Ik ga er vanavond nog meer van roken, onder andere met Three Nuns en Erinmore Flake. Ik laat jullie horen hoe ze bevallen!

Afbeelding

Legend: $4,79
Afbeelding

Missouri Pride: $3,59
Afbeelding

Pony/Mizzou (één is recht, de ander krom): $3,99
Afbeelding

Afbeelding

Washington: $6.19
Afbeelding

Diplomat straight: $7,49
Afbeelding

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

Afbeelding

Eerste indruk Pony/Mizzou - de kromme - met Erinmore Flake: er past precies één flakje in de kop, die is dus vrij klein. De pijp blijft goed branden en de tabak lijkt iets meer 'spicey' te zijn, waarschijnlijk is dat gewoon het meebranden van de kop zelf. Ik vind corncobs zelf het beste met niet tot licht gearomatiseerde tabak zodat je van de maiskop nog iets mee krijgt. Lekker wat zoetige bijsmaak, heerlijk bij straight virginia flake! De kop wordt vrij warm, hij heeft een vrij dunne wand en een waslaagje. De rook zelf blijft koel. De trek is heel zacht, de steel en het rookkanaal lijken vrij wijd te zijn. De steel is bovendien vrij lang zodat je toch wat gewicht tussen je tanden voelt.

Iets verderop, op circa 1/5e van de kop: tabak aangestampt, hij brandt nou water beter. Lijkt het beste in de Erinmore naar boven te brengen maar door de gemakkelijke trek moet je wel voorzichtig roken anders wordt het een oventje. Niet iets waar een pijproker met enigse ervaring moeite mee zou hebben. Drab is nog niet door de steel gekomen, terwijl Erinmore Flake tamelijk vochtig is.

Halverwege: de rook geeft een wat brandend gevoel in mijn neus, waarschijnlijk corncobeffect. Het is niet onaangenaam. Smaak is goed, rook is koel en het opmerkelijke is dat het aandrukken van de tabak meteen voor voldoende vuur zorgt. Ik heb nog maar één keer opnieuw aangestoken en dat was in het begin voor de zekerheid. Vooralsnog vind ik het roken van deze pijp van krap drie euro een zeer aangename bezigheid.

Verder: Hij gaat ineens uit. Heel fijne as weggeschud en in een ommezien brandt hij weer. Lijkt even een extra corncobeffect te geven. De rook blijft heerlijk koel, dat waardeer ik altijd van Erinmore.

Uiteindelijk: hij is heel onverwacht opgebrand. Kleine kop tenslotte. Ik heb 'm met veel plezier gerookt!

Zo dadelijk de Three Nuns, die rook ik normaal alleen in een churchwarden corncob omdat hij daar heerlijk koel rookt. Die tabak rookt snel heet.

Conclusie: De kleine, goedkope pony/mizzou rookt uitstekend en kost geen moer. Let wel op als je corncobs gaat gebruiken om tabak uit te testen: je krijgt een corncob bijsmaak maar dat is voor mij juist een reden om corncob te gaan roken.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Fijne beschrijving van je rook genot en dat een hele pijp lang.
Het nodigd uit om weer eens aan een corncob te beginnen.
Want zoals vele pijp rokers was mijn eerste "serieuze" pijp een corncob.
Afbeelding

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

De duurdere Diplomat.

Afbeelding

Ik heb een stuk of zes schijfjes Three Nuns gekneusd en bovenop wat aanmaakhout van losse draadjes gelegd. Dat lijkt mij de meest neutrale manier van three nuns verstoken, tussen uit elkaar wrijven en stapelen in. Het staat al snel stevig in brand.

Het eerste wat opvalt is dat de trek steviger is, je moet iets harder trekken. Ook hier is de rook 'spicyer' en dat is Three Nuns van nature al. Het neuseffect is direct merkbaar. Opmerkelijk is ook dat de steel iets gedraaid in de kop zit, hij staat net op vijf minuten over twaalf in plaats van op twaalf uur. De smaak van Three Nuns komt uitstekend tot zijn recht! Zo lekker rookt die zeker niet in een gewone pijp van mij, plus dat de kop dan altijd loeiheet wordt en de rook als mosterdgas mijn mond binnendringt. Hier is dat niet het geval.

De pijp is tamelijk zwaar voor een corncob en ik neem 'm regelmatig terug in de hand.

De kop blijft koel, de wand is dikker dan bij pony/mizzou en aan de buitenkant geheel glad gewaxt. Dat hebben eerdere corncobs die ik in de winkel zag nooit gehad. En die waren nog wel twee keer zo duur en bij de derde keer doorgebrand.

Het corncobeffect doet deze uitstekende tabak nog beter smaken dan hij normaal doet.

Net leeggeschud en hij is uitgegaan. Voor de eerste keer pas opnieuw aangestoken. De kop wordt niet eens warm, laat staan heet. De smaak is nu iets voller en iets minder spicy.

Helemaal op het laatst lijkt er wat wax op de steel mee te branden. Dat zal waarschijnlijk alleen de eerste keer zijn. Het is niet te vergelijken met inroken, dat hoeft bij corncob nog steeds niet.

Deze diplomat is meer dan twee keer zo duur als de pony/mizzou maar hij is z'n geld dubbel en dwars waard! Ik wou dat ik er nog een stuk of zes bij had besteld.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

pvleeuwen schreef:De duurdere Diplomat.

Afbeelding

Deze diplomat is meer dan twee keer zo duur als de pony/mizzou maar hij is z'n geld dubbel en dwars waard! Ik wou dat ik er nog een stuk of zes bij had besteld.
Goed om te lezen dat de corn cobs bevallen! Ik heb een Great Dane en die lijkt wel een beetje op deze, zo te zien. Ik moet zeggen dat ik 'm al een tijd niet meer gerookt heb (ik mis de filter die erin hoort), als ik corn cob rook is het vooral de Freehand.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik moet toegeven dat ik nog nooit een Corn-cob heb gerookt :| Ik heb ze vaak genoeg zien hangen in de plaatselijke tabakswinkel en iedere keer denk ik: de volgende keer neem ik er één mee.... Ze hangen daar in strips van 6 of zo.

Dit weekend ga ik zo'n strip halen. Echt.. Dit forum maakt je véél fanatieker! Ik heb mezelf ook al een Roley beloofd (maar dat is weer een heel ander topic...)


Groeten,

Stanley
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Gypscoprotheres schreef:Ik moet toegeven dat ik nog nooit een Corn-cob heb gerookt :| Ik heb ze vaak genoeg zien hangen in de plaatselijke tabakswinkel en iedere keer denk ik: de volgende keer neem ik er één mee.... Ze hangen daar in strips van 6 of zo.
Let je wel op dat 't Missouri Meerschaum is? De rest is over het algemeen waardeloze troep.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Zal ik doen ;) Bedankt voor de tip!
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Moooooi! Zo'n hele vloot aan corncobs heeft toch wel wat! Ik moet bekennen dat ik hiernaar zit te kijken, en me zit af te vragen wat ik hier nu aan spullen bij zou willen hebben. Een ongeverfd vurenhouten pijpenrek. Een hoefnagel als tamper? En in elk geval een grote strooien hoed!

Ik ben heel benieuwd of je deze ook zo snel stuk rookt, ik rook zo'n ding echt 50 keer of meer. Maar ik ben misschien ook wel een wat trage roker. Die Diplomat heb ik wel vaker op hun site gezien, ik vind die echt mooi, ook met dat wat extra bewerkte mondstuk.

O ja, aangaande die filters: gewoon wat papier oprollen tot een buisje werkt goed, al rook ik ze altijd zonder filter. De officiële filters zijn 3 mm, in Duitsland nog wel eens te krijgen.

Groet, Janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 01 aug 2012 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

pvleeuwen
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2010 01:19

Bericht door pvleeuwen »

janneman schreef:Ik ben heel benieuwd of je deze ook zo snel stuk rookt, ik rook zo'n ding echt 50 keer of meer. Maar ik ben misschien ook wel een wat trage roker.
De eerste corncob die ik kocht heb ik onverstandig genoeg ook wel drie keer achter elkaar met Three Nuns gerookt. Bij de derde keer was de kop compleet opgebrand. Dat moet je met corncobs ook niet doen.
janneman schreef: Die Diplomat heb ik wel vaker op hun site gezien, ik vind die echt mooi, ook met dat wat extra bewerkte mondstuk.
Hij rookt ook nog eens heel erg fijn. Ik rook 'm nou weer met Three Nuns, hij rookt echt prima! Je kan zo iemand een blikje tabak, stampertje en corncob cadeau doen in de hoop dat hij deze edele gewoonte ook op zich neemt.
janneman schreef: O ja, aangaande die filters: gewoon wat papier oprollen tot een buisje werkt goed, al rook ik ze altijd zonder filter. De officiële filters zijn 3 mm, in Duitsland nog wel eens te krijgen.
Je moet bij een corncob wel eerst de steel los zien te krijgen. Een handvol van mijn pijpen had ook filters, maar volgens mij kan je die pijpen alleen maar stukroken.

Die hele vloot corncobs kostte me 100 euro en twee maanden wachten, dat is alles. Ik ben er vooralsnog heel erg blij mee en heb vanmiddag via internet nog een serie tabak besteld die hier niet of nauwelijks is te krijgen, onder andere mijn lang gemiste Balkan Sasieni. En natuurlijk wat straight virginia, de ideale tabak in corncobs.

Ik kan iedereen aanraden om een keertje op Missouri Meerschaum te shoppen, een doos pijpen te kopen en er jaren plezier mee te hebben. Ideaal voor op reis, om tabak uit te proberen of om gewoon lekker te roken. Ik waardeer de corncobsmaak ten zeerste! Dat gaat na een tijdje roken wel over denk ik, dan is de binnenkant ook gewoon houtskool geworden.

Besef wel dat corncobs niet het eeuwige leven hebben en ik weet van Jan dat hij maar moeilijk afscheid kan nemen van een pijp :P

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Corncobs nu ook bij de oude leeuw

Bericht door Joey Peters »

Vandaag heb ik twee corncobs bij de oude leeuw besteld. Ben benieuwd. Ik zal de review hier plaatsen. Ik heb er ook een pakje indian summer bij besteld, en een blikje troost slices.

edit; vind ze op www.deoudeleeuw.nl
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Volgens mij zijn dat van die Chinese dingen en geen Missouri Meerschaum. In dat geval ben ik bang dat je pijp eerder op is dan je tabak, maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Hmm dat is wel jammer dan. Ik wilde ze bij mijn ouders laten liggen zodat ik geen volwaardige pijp elke keer moet meenemen als ik bij hen ben in het weekend.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Nou ja, het is in ieder geval een mooi experiment. Misschien bevallen ze wel, je weet maar nooit. Het is overigens toch helemaal niet zoveel moeite om wat te roken mee te nemen? Pijp in een pijpensok in je ene jaszak, blik tabak in de andere. Pakje ragers, lucifers en een czechtool bij je ouders laten liggen en je bent klaar.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ja dat doe ik nu. Alles gaat in de rugzak. Nu heb ik wel een andere oplossing gevonden; een soort tasje voor aan je riem... Maar alle spullen bij m'n ouders is wel fijn, dacht ik zo.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Joey,

Ik ben ook een fan van de Troost Slices. Hoe stop jij deze tabak?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Een keer horizontaal en een keer verticaal vouwen en dan draaiend stoppen. Werkt voor mij altijd, na 2 keer ansteken. :wink:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Vandaag ontvangen. Ik zit er al aan te paffen.

Heb er twee proeftabakjes bijgekregen. Maar ik rook er nu indian summer in.

Aansteken is precair. Mais verbrand snel. Rookt lekker. Heb wel het gevoel dat het rook kanaal niet optimaal is bloodgelegd. Er zit geen steel met een gat in; lastig om uit te leggen.

Later meer review!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Oei, na hem gerookt te hebben en de tabak eruit gekrabt stak de priem door de kop heen. Het is natuurlijk zacht geworden van de hitte. Eentje is dus al kapot :lol: Komt ook omdat er geen houtje zit met het rookkanaal.

Nee mensen, deze moet je niet kopen!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Hah!

Da's dan duidelijk. Gat in de pijp na 1x gerookt te hebben :lol:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Dat zijn dan drie gaten in 1 pijp. :?
Wel sneu voor je Joey, doe wat voorzichtiger met die ene die je nog over hebt.
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

meerschuim

Bericht door metaltommy »

wat is het voordeel of misschien wel nadeel van meerschuim/corncob pijpen, hoelang gaan die bijvoorbeeld mee ?

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

zou gewoon voor een mooie bruyere gaan,
geen meerschuim of corncob...

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Corncobs kunnen voor zover ik weet jaren meegaan als je ze goed behandelt. Ik heb de mijne hardhandig gesloopt, dus ik heb daar geen directe ervaring mee. Meerschuim heb ik helemaal geen ervaring mee. Heeft me ook nooit aangetrokken, zo'n duur wit breekbaar ding. Ik vind ze vaak ook niet echt mooi, dus dan houdt 't op. Maar misschien ooit.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

In geval van corncobs: goedkoop en doorgaans redelijk smakend zijn de voornaamste voordelen. Nadeel is dat ze beperkt meegaan. Hoe lang lijkt enorm te verschillen, er zijn mensen die zo'n ding na 2 keer roken kunnen weggooien, ik doe er doorgaans tocg jaren mee (maar dan niet dagelijks of zelfs maar wekelijks roken. Toen ik ze veel rookte deed ik er altijd nog tussen een half en een heel jaar mee.

Meerschuim is een lang en ingewikkeld verhaal; er bestaat slecht meerschuim (geperst en gelijmd) en goed meerschuim, en het is niet zo heel eenvoudig om die twee van elkaar te onderscheiden; ze zijn er hetzelfde uit, alleen is de een wat zwaarder dan de ander, maar dat merk je ook alleen als je een echte en een geperst meerrschuimen pijp naast elkaar hebt. In feite is het een kwestie van op de verkoper vertrouwen; weet die waar hij het over heeft, en zijn anderen positief over hem? Er zijn volgens mij via internet door een anatal forum leden goeie meerschuimen pijpen gekocht. Ik heb zelf een reeks meerschuim pijpen, en daarvan is er eentje redelijk, en eentje echt geweldig. De andere drie bij nader inzien niet zo...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

dank u allen waarde medepijprokers. toch eens een corncob aanschaffen, toch interesant om te zien hoelang die goed te roken blijft als ik hem (bijna) dagelijk zal gaan gebruiken ( op het werk )

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Koop ze niet bij deoudeleeuw! Dure rommel. Eentje wilde niet roken en de andere was na een keer roken ook al kapot... (7,50 euro)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Plaats reactie