Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

overigens zou ik voor een meerschuim pijp op ebay.de kijken....
veel aanbod.....

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

http://www.meerschaum.com

Onder kun je op "catalog" klikken en per serie een pagina openen.

Erg goedkoop, zeker als het echt blokmeerschuim is en geen geperst meerschuim. Heb zelf 5 stuks van Altinay, maar deze zijn 1½ tot 2 keer zo duur. Met deze site geen ervaringen.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Sinan Altinok heeft ook hele mooie goede meerschuim pijpen!

http://altinokpipe.com/
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Vandaahl schreef:Sinan Altinok heeft ook hele mooie goede meerschuim pijpen!

http://altinokpipe.com/
Ook mooi. Wel zie je veel dezelfde modellen bij verschillende meerschuimfabrikanten. Deze is dan net weer een tikkeljte duurder dan Altinay, een tientje of 2 duurder voor de bewerkte koppen, zoals de olifant en de Bacchus.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik heb er hier een vandaan en dat bevalt prima:
http://www.meerschaumstore.com/

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Afbeelding

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

niet met meershuim.com .
wel met meerschaum-pfeifen.com (stuttgart dattelweg 31)
goede prijs en snelle levering.
daar heb ik gisteren een pijp van binnen gekregen voor een kameraad.
Starter Set Bruyere/Meerschuimpijp ( ingelegt met meerschuim).
met opbergtas voor 3 pijpen , pakje raggers , filters , tabak, enzo.
mooie setje prijs met verzend (duitseland) 57€.

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Voor € 57,00 is dat echt een koopje.

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

hier is het setje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
9mm filterpijp

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Dat is inderdaad een mooi setje! Leuk idee!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Nogmaals welkom Diego. Meerschuim is voor mij echt een kwestie van vertrouwen, ik kan nauwelijks aan een meerschuim pijp zien of voelen wat echt goed meerschuim is, en wat persmeerschuim is. In de loop van een paar keer roken merk je het wel; echt en puur meerschuim rookt inderdaad droog en koel, voor mijn gevoel prettiger dan een houten pijp. Persmeerschuim is zwaarder (maar dat merk je alleen als je ze naast elkaar hebt), en rook net iets minder goed als een normale houten pijp; wat sneller heet, wat natter.

Probleem is dat, als je het niet aan een pijp kunt zien, je alleen de naam van de maker en de prijs hebt om op te vertrouwen. Ik heb een paar meerschuimpijpen liggen die ik niet meer rook omdat ze gewoon niet goed zijn. De pijpen van meerschaum.com ken ik niet. Van Altinokpipe.com heb ik wel vaker gelezen dat mensen er erg tevreden mee waren. Ondanks de hogere prijs zou ik daar eerder een pijp bestellen.
Één van de dingen die ik wel weet is dat in de pijpen van Meerschaum.com een koppelstuk van nylon tussen kop en steel zit. Zo'n tussenstuk heb ik in een van de meerschuimen pijpen zitten die ik niet meer rook. Altinok gebruikt een andere constructie, die ik ook in mijn beste meerschuimpijp tegenkom.


Mooi setje Robby, inderdaad, en ik kan daar twee ervaringen met in het totaal 3 pijpen met meerschuim inzet aan toe voegen:
1: Alle drie de pijpen met meerschuim inzet die ik heb smaken uitstekend, ik heb niet de indruk dat daar slecht meerschuim in zit; droog roken, aangename meerschuimsmaak, echt prima.
2: wat minder leuk, de twee oudste meerschuim inzetten zijn beiden na verloop van tijd stuk gegaan. Misschien door mijn onhandigheid (misschien te ruw met de wroeter bezig geweest bij het leegmaken), misschien door de verschillen in uitzetten en krimpen van die twee materialen. De derde heb ik al jaren, maar ik rook die niet zo hele vaak. Ik adviseer in elk geval om er voorzichtig mee om te gaan.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

@ Janneman en Diego:

Het controleren of je met blokmeerschuim of persmeerschuim te maken hebt is niet moeilijk. Echter... dat gaat niet vanaf een plaatje of internet. Daarvoor moet je de pijp wel in de hand hebben (een van de redenen waarom ik geen pijpjes via internet koop, samen met nog wat andere "kwaliteitscontrole"-aspecten).

Wanneer je een vinger natmaakt en deze aan de binnenkant van de ketel tegen de wand houdt, moet je een "zuigende" werking van het materiaal opmerken. Beter nog (maar niet gewenst in iedere winkel) is even je tong tegen de binnenzijde van de ketel houden. Dan merk je meteen of het vocht van je tong direct opgenomen wordt door het meerschuim. Is dit het geval, dan heb je te maken met blokmeerschuim.

Merk je dit niet, dan is het geperst meerschuim.

Let wel, dit moet je aan de binnenzijde van de ketel doen. De buitenzijde is namelijk met was bewerkt en heeft die "zuigende" en drogende werking niet.

Misschien info ten overvloede, maar dan wellicht interessant voor de beginnende pijproker.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

:D :D :D Mooie test Winslow, en een om in elk geval te onthouden.

Maar ik ken geen winkel waar ik die truc ooit zou durven proberen... Ik denk dat ik het verschil nu ook wel voel als ik ze oppak, gewoon in het gewicht, maar het blijft moeizaam. Dit zijn inderdaad redenen om life te kopen, maar met sommige dingen ligt dat wat moeilijk. Ik ken maar weinig zaken waar ze echt een assortiment Meerschuim hebben...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

meerschuim

Bericht door diego »

hey
sinds kort ben ik in het bezit van een meerschuimpijp
mijn eerste ondervindingen zijn ten op zicht van andere pijpen eigenlijk niet
zo positief
geeft een minder goede smaak(brakke smaak)
de rook is behoorlijk warm
je mag ze zo weinig mogelijk in de hand houden tijdens het roken(niet altijd gemakkelijk)
of moet ik gewoon volhouden en komt er met tijd verandering
of is het gewoon voor mij een miskoop
diego
(ik dacht dat een meerschuim het van het was maar misschien niet voor mij)

Winslow Collector

Re: meerschuim

Bericht door Winslow Collector »

Hallo Diego,

Enkele opmerkingen, misschien niet allemaal van toepassing, maar dat kun je het best zelf beoordelen:

Rook je de bruyerepijpen ook redelijk warm? Of kun je die wel goed vasthouden? Ik vraag dit, omdat je nog niet zo lang pijprookt en misschien in het algemeen te warm rookt.

Is de meerschuimen pijp dunwandig? Dan wordt de buitenkant natuurlijk snel warm.

Welke tabak rook je erin? Baaitabak? Dat kan al snel warmer worden.

Omdat je hem niet vast mag houden, heb je hem dan steeds in de mond? Dat rookt namelijk ook veel warmer. Ik houd mijn meerschuimen pijpen vast aan het mondstuk. Wat je ook kunt doen is van die witte katoenen handschoenen aanschaffen voor je meerschuimpijpen (ala Michael Jackson, met een hoog stemmetje "oeh" roepend). Dan kun je de pijp wel vasthouden aan de ketel. Je "mag" de pijp trouwens wel vasthouden, maar in het begin loop je een grote kans op vingerafdrukken/vlekken door de was die op het meerschuim zit en warm wordt. Heb je eenmaal die vlekken op de pijp, dan gaan die er nooit meer af. Dus om een meerschuimpijp mooi egaal geel/bruin te roken is het beter om in de beginperiode niet aan de warme kop te pakken zonder die handschoentjes.

Verder heeft ene nieuwe meerschuimpijp altijd wel een eigen smaakje. Maar dat is bij mij (door zoete tabakken te roken) doorgaans snel verholpen.

Misschien heb je hier iets aan.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

zelf ben ik helemaal geen liefhebber van meerschuim,
hout rookt veel gemakkelijker als je net begint,
inderdaad eerste 20 rookbeurten de ketel niet vasthouden ivm de bovengenoemde vlekken,
verder een kwestie van geduld hebben....
en toch langzaam doorroken...

wat voor uitleg heeft de tabakszaak er eigenlijk voor je bijgegeven?

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Bericht door diego »

hey wc
bij mijn andere pijpen wordt het niet warm maar het is vooral de rook die zeer warm is
de ketel is dikwandig
heb winslow harlekin en wo old fashion geprobeert
hey multiballs
eigenlijk heb ik helemaal geen uitleg gekregen
diego

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

op zich vind ik,dat elke zaak,wel een uitleg mag geven mbt rookeigenschappen e.d.,zeker met meerschuim pijpen

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Helaas zijn er niet meer zo berstens veel zaken waar een pijproker pijpen verkoopt... En voor iemand die zelf geen pijp rookt wordt het toch al snel het opdreunen van een reclamepraatje, niet uit onwil of zo, maar gewoon omdat er geen eigen ervaring meespeelt.
Ik heb ooit mijn webpage opgezet omdat ik in mijn omgeving merkte dat het zo moeilijk was om aan informatie te komen. En dan nog; zelfs bij ervaren rokers blijven meningen over zowat elk onderdeel verschillen.

Overigens denk in dit geval dat het ook een kwestie van tijd en wennen is Diego, elke pijp vraagt om een eigen manier van roken, en meerschuim is inderdaad echt anders dan hout. Meerschuim heeft dan wel geen inroken nodig, maar misschien is toch eens een aantal keren halfvol wel nuttig om gewoon langzamer de pijp te leren kennen. En als het echt niet lukt loont het ook nog wel eens de moeite om nu even niet te fanatiek verder te martelen, maar de pijp gewoon een paar maanden te laten rusten. Over een half jaar of een jaar is je manier van roken misschien wat veranderd, en dan zou hij best nog wel eens kunnen smaken...

Aangaande het vasthouden: met schone handen wordt het al iets minder snel problematisch, handschoenen of simpelweg een doekje helpen eventueel ook, en ik hou een meerschuim de eerste tijd voornamelijk bij de steel vast, even wennen, maar dat gaat ook prima.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Gisteren en vanavond ook weer eens een meerschuim van stal gehaald.
Ik heb er 3 van het merk Altinay, allen bij de Graaff in den Haag gekocht. Deze waren het duurste (tussen 300 en 500 euro) maar blijken kwalitatief wel de betere.
Ze zijn zorgvuldiger afgewerkt, de verbinding tussen steel en pijp is duurzamer, alhoewel het mondstuk ook bij deze duurdere wat mij betreft dunner kan.
Alle drie zijn filter pijpen.
De koollaag houd ik aan de minimale kant. Over het algemeen rook ik een pijp aan de droge kant, wat dat betreft zijn filters niet aan mij besteed.
Echter na afloop van de rookbeurt viel me op dat het filter nagenoeg droog was, droger dan na het gebruik met een houten exemplaar.
De meerschuimen die ik gisteren rookte was er een waar ik al een jaar of 4 met een zekere regelmaat uit rook, meerschuim is zeer poreus en zelfs na zoveel roken blijkt het materiaal het vocht nog steeds op te nemen.

Meerschuim rookt trouwens heerlijk, echt een materiaal om 1 soort tabak uit te roken. Ergens op een site over meerschuim las ik dat er in latakiatabak bepaalde olieen zitten die aan meerschuim op den duur een fraaie caramel achtige kleur geven.
Uiteindelijk wordt meerschuim glanzend zwart, maar dan moet je over een lange adem beschikken en er zorgvuldig mee omgesprongen zijn.

Slechts 1x heb ik er zo eentje gezien en dat betrof een meerschuim van de vader van De Graaf. Als een kostbaar relekwie kwam deze uit het kistje.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Meerschuim is een lang en ingewikkeld verhaal; er bestaat slecht meerschuim (geperst en gelijmd) en goed meerschuim, en het is niet zo heel eenvoudig om die twee van elkaar te onderscheiden; ze zijn er hetzelfde uit, alleen is de een wat zwaarder dan de ander, maar dat merk je ook alleen als je een echte en een geperst meerrschuimen pijp naast elkaar hebt.
Bij een nieuwe meerschuimpijp is het erg eenvoudig om geperst meerschuim te onderscheiden van blokmeerschuim (deze laatste is het beste en duurste): met een natte vinger, beter nog met de tong, even de wand aan de binnenkant van de ketel voelen. Als je de zuigende werking van het meerschuim voelt, met de tong het best waar te nemen, dan heb je te maken met het goede blokmeerschuim.
Of de winkelier blij is met je, wanneer je jouw tong in die pijp steekt, is natuurlijk nog maar de vraag. Misschien even van de winkelier afwenden, zodat je het uit het zicht kunt doen. :wink:

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:De koollaag houd ik aan de minimale kant...

...De meerschuimen die ik gisteren rookte was er een waar ik al een jaar of 4 met een zekere regelmaat uit rook, meerschuim is zeer poreus en zelfs na zoveel roken blijkt het materiaal het vocht nog steeds op te nemen...
Koollaag in een meerschuim pijp :shock: ??? Nog nooit van gehoord of meegemaakt. Ze worden wel zwart aan de binnenkant, maar ik heb nog nooit een koollaag kunnen opbouwen in een meerschuimpijp (gelukkig).

Meerschuim neemt tot 135% van zijn eigen gewicht aan vocht op. Dat droogt netjes weer weg tijdens de rusttijd, dus je kunt er van uitgaan, dat meerschuim zijn droogrokende werking nagenoeg nooit verliest.

En mocht je ooit nog eens een meerschuimen pijp willen: Rudi verkoopt die van Altinay en ik heb er de laatste maanden 5 stuks aangeschaft bij hem. Geen enkele (hoe mooi de kop ook was) benaderde ook maar de prijs richting 300 euro, laat staan 500 euro :shock: :o .
Dus die De Graaff calculeert behoorlijk vet met zijn pijpjes, daar ga ik dus geen pijpen kopen.

En dat schroefdraad? Gewoon de steel altijd in dezelfde richting van de kop afdraaien en ook er terug op: altijd in de richting van het vastdraaien van het schroefdraad (met de klok mee, dus). Dan blijft dat schroefdraad deel altijd in de kop zitten.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

De Graaff is duur, dat klopt. In Leerdam zag ik voor de meerschuimen inderdaad andere prijzen.

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Ik heb een tweedehands IMP meerschuim gekocht op ebay voor zo'n 25 euro en een koncak meerschuim van maurice hier van ongeveer dezelfde prijsklasse.
Beiden ben ik ongeloofelijk blij mee.
Van de kwaliteit weet ik weinig van.
geperst of niet, geen idee.
Hoewel ik vermoed van niet want ik voel die "zuigende" werking aan m'n handen.
ik heb vaak zweterige handen maar tijdens het roken zijn die heel droog en bijna vastgezogen op het meerschuim.
Ook zijn ze vrij licht.
Ze roken ook voortreffelijk!
De smaak is toch iets anders dan bruyere maar zeker niet slecht. ik hou er wel van.
Ik vindt ze meer passen bij zoete aroma's.
hmm, ik ga me der eentje stoppen ze ;p

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ik heb een pijp met meerschuimen inleg... Dit is geperst meerschuim, maar rookt perfect... Lekker koel en droog... Dus dit is ook een type pijp waar je naar kunt kijken. Voordeel ik kan deze gewoon met zwarte handen pakken, en dat durf ik met een geheel meerschuimen exemplaar niet. Voor mij komt er straks nog zeker weten een goede en mooie met meerschuim ingelegde pijp bij.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Manx-Meerschaum-Pipes

Bericht door robvoorburg »

Laat ik nou tegen zo'n pijp oplopen. Puur om nostalgische redenen heb ik deze gekocht.
Ik meen dat ze uit een Engelse fabriek komen, die inmiddels niet meer bestaat.

Zo'n jaar of 35 geleden heb ik zo'n pijp gehad, indertijd waren ze populair en iedere zichzelf respecterende tabakswinkel had er wel een aantal op voorraad. Ze waren er in een gladde en een rustieke afwerking en in diverse vormen.

Toen ik vanavond de pijp tevreden tussen de tanden parkeerde, werd ik terstond aan de ouderwetsche steel herinnerd.
De aanvankelijk glad en glimmend ogende steel smaakte smerig. Er komt het welbekende laagje op, dat met elleboog-stoom verholpen kan worden. (elleboog-stoom=van origine een woord uit de omgeving van Sittard, thans weer in geheel Nederland gangbaar)

Pijp stoppen en aansteken en verrek daar is dat bekende smaakje weer dat niet van je tabak, maar van de pijp afkomt.
Na enige rookbeuten verdwijnt dit. Ben er blij mee.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Manx-Meerschaum-Pipes

Bericht door Bommel »

Genot zit in kleine dingen, zoals herinneringen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Manx-Meerschaum-Pipes

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb ook zo'n oude Manx meerschuim Rob. Erg fijne pijp !!

Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Winslow Collector

Re: Manx-Meerschaum-Pipes

Bericht door Winslow Collector »

Leuk Rob. Volgens mij was Manx de fabriek met een heel hoge schoorsteen (zo'n gemetselde) en het verhaal ging, dat Manx pijpen zó sterk waren, dat ze niet kapot gingen na een val van die schoorsteen.
Het lijkt me sterk, dat ze alle nieuwe pijpen daarop hebben getest, maar het is een leuke anekdote. Rudi weet er meer van, hij kocht elk jaar een flink aantal van die dingen als de Engelse vertegenwoordiger weer in zijn winkel was. Zo'n echte Engelse heer, zo'n keurige "salesman". Als je hem nog eens spreekt moet je er maar eens naar vragen.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Manx-Meerschaum-Pipes

Bericht door Harmen »

Zijn deze pijpen nog ergens te krijgen? Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van de rustieke uitvoeringen, maar ik kom ze nergens meer tegen...

Plaats reactie